Villkor för däckförvaring

 

Däckförvaring

Med däckförvaring avses förvaring av däck, fälgar eller hjul (däck och fälgar), nedan gemensamt kallat ”däck”.

Inlämnare

Med inlämnare avses den som lämnat in däck för förvaring.

Kund

Med kund avses ägare till däck och bil i de fall avtal innehållande bestämmelser om däckförvaring ingåtts mellan å ena sidan ägare till däck och bil samt å andra sidan Holmgrens Bil AB. Med kund avses i annat fall den som lämnat in däck (dvs. inlämnaren).

Förvaringstidens längd

Förvaringstiden för däck är 1 säsong sommar/vinter dvs. inlämnade före den 31 maj upphör den 31 december och för däck inlämnade före den 31 december fram till 31 maj.

1. Pris för däckförvaring

1.1 Förvaring av däck sker till det pris som Holmgrens Bil tillämpar enligt vid var tid gällande tjänsteprislista. Betalning för förvaringstjänsten erläggs i förskott, kontant, kort eller efter sedvanlig kreditkontroll, mot faktura. Vid betalning mot faktura ska betalning vara tillhanda senast 20 dagar från fakturadatum.

1.2 Vid för sen betalning utgår dröjsmålsränta enligt 6§ räntelagen (1975:635). Vidare uttas en särskild avgift för betalningspåminnelse och inkasso enligt vid var tid gällande lag.

2. Förvarade däck

2.1 Under förvaringstiden tvättar Holmgrens Bil förvarade däck, kontrollerar mönsterdjup samt förvarar däcken på ett fackmannamässigt sätt. Under förvaringstiden är kunden ansvarig för att det finns en giltig försäkring för däcken. Holmgrens Bil ersätter kundens självrisk upp till 5000 kr.

2.2 Förvaring i strid mot p. 2.1 utgör fel i förvaringen.

2.3 Är kunden konsument gäller dessutom konsumenttjänstlagens (SFS 1985:716) bestämmelser om vad som avses med fel, påföljder vid fel, kundens rätt att avbeställa förvaringstjänst och Holmgrens Bils rätt till ersättning för förluster i anledning därav, Holmgrens Bils skadeståndsskyldighet samt jämkning av skadestånd.

2.4 Holmgrens Bils ersättningsskyldighet till kund på grund av skada omfattar inte i något fall förlust i näringsverksamhet.

2.5 Är kunden konsument gäller konsumenttjänstlagens bestämmelser om reklamation.

2.6 Är kunden näringsidkare gäller följande beträffande reklamation. Reklamation avseende fel skall innehålla uppgift om felets art och tidpunkten när felet uppdagades. Har förvaringsuppdraget avslutats får kunden häva avtalet eller fordra skadestånd på grund av ett dröjsmål endast under förutsättning att han senast inom skälig tid efter uppdragets avslutande har underrättat Holmgrens Bil om att han vill åberopa dröjsmålet.

3. Säkerhet med mera i förvarade däck

3.1 Holmgrens Bil har panträtt i förvarade däck till säkerhet för alla förvaringsavgifter och andra fordringar mot kunden som härrör från detta avtal. Om däcken förkommer eller förstörs, har Holmgrens Bil panträtt i ersättningsbelopp som betalas ut av försäkringsbolag eller någon annan.

3.2 Är kunden konsument sen med betalning får Holmgrens Bil hålla kvar däcken till dess att Holmgrens Bil fått betalt, eller vid tvist om betalning, till dess att konsumenten ställt godtagbar säkerhet för Holmgrens Bils fordran.

3.3 Är kunden näringsidkare och sen med betalning har Holmgrens Bil rätt att tidigast 30 dagar efter det underrättelse om hävning sänts till kunden realisera förvarade Däck. Endast så mycket av det förvarade godset skall realiseras att kostnaderna för försäljningen och Holmgrens Bils sammanlagda fordringar täcks. Holmgrens Bil skall om möjligt i förväg underrätta kunden om hur godset kommer att realiseras.

3.4 Är kunden konsument och inte har avhämtat däcken innan förvaringstidens utgång gäller beträffande Holmgrens Bils rätt att försälja de förvarade däcken bestämmelserna i lagen om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har avhämtats. (SFS 1985:982)

3.5 Är kunden näringsidkare och har däcken inte avhämtats innan förvaringstidens utgång tillfaller däcken Holmgrens Bil efter
6 månader efter förvaringstidens utgång.

4. Övriga bestämmelser

4.1 Inlämnarens personuppgifter behandlas av Holmgrens Bil i en säker datamiljö, med tillämpning av gällande industriella standards och övriga lämpliga säkerhetsmetoder och procedurer.

4.2 kunden kan inte överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal till annan utan Holmgrens Bils skriftliga medgivande.

4.3 Det åligger kunden att tillse att Holmgrens Bil har aktuell adress för kallelse till däckskifte.

4.4 kunden medger att kallelse enligt detta avtal skickas till av inlämnaren till Holmgrens Bil senast angiven adress. Har kallelse skickats till sådan adress skall kunden anses delgiven kallelsen.

4.5 Holmgrens Bil har alltid rätt att utgå ifrån att inlämnaren – om inte annat särskilt anges på incheckningsblanketten i samband med incheckning- är ägare av de förvarade däcken.

Våra olika däckhotellspaket

 

brons.png

Däckhotell Brons

  • Förvaring  exkl. hjulskifte
  • Kontroll av däcken
  • Maskintvätt

 

 

silver.png

Däckhotell Silver

  • Förvaring  exkl. hjulskifte
  • Kontroll av däcken
  • Maskintvätt
  • Balansering

 

guld.png

Däckhotell - Guld

  • Förvaring  exkl. hjulskifte
  • Kontroll av däcken
  • Balansering
  • Handtvätt

 

 

 

18.220.135.245