Med däckförvaring avses förvaring av däck, fälgar eller hjul (däck och fälgar), nedan gemensamt kallat ”däck”.
Med inlämnare avses den som lämnat in däck för förvaring.
Med kund avses ägare till däck och bil i de fall avtal innehållande bestämmelser om däckförvaring ingåtts mellan å ena sidan ägare till däck och bil samt å andra sidan Holmgrens Bil AB. Med kund avses i annat fall den som lämnat in däck (dvs. inlämnaren).
Förvaringstiden för däck är 1 säsong sommar/vinter dvs. inlämnade före den 31 maj upphör den 31 december och för däck inlämnade före den 31 december fram till 31 maj.
1.1 Förvaring av däck sker till det pris som Holmgrens Bil tillämpar enligt vid var tid gällande tjänsteprislista. Betalning för förvaringstjänsten erläggs i förskott, kontant, kort eller efter sedvanlig kreditkontroll, mot faktura. Vid betalning mot faktura ska betalning vara tillhanda senast 20 dagar från fakturadatum.
1.2 Vid för sen betalning utgår dröjsmålsränta enligt 6§ räntelagen (1975:635). Vidare uttas en särskild avgift för betalningspåminnelse och inkasso enligt vid var tid gällande lag.
2.1 Under förvaringstiden tvättar Holmgrens Bil förvarade däck, kontrollerar mönsterdjup samt förvarar däcken på ett fackmannamässigt sätt. Under förvaringstiden är kunden ansvarig för att det finns en giltig försäkring för däcken. Holmgrens Bil ersätter kundens självrisk upp till 5000 kr.
2.2 Förvaring i strid mot p. 2.1 utgör fel i förvaringen.
2.3 Är kunden konsument gäller dessutom konsumenttjänstlagens (SFS 1985:716) bestämmelser om vad som avses med fel, påföljder vid fel, kundens rätt att avbeställa förvaringstjänst och Holmgrens Bils rätt till ersättning för förluster i anledning därav, Holmgrens Bils skadeståndsskyldighet samt jämkning av skadestånd.
2.4 Holmgrens Bils ersättningsskyldighet till kund på grund av skada omfattar inte i något fall förlust i näringsverksamhet.
2.5 Är kunden konsument gäller konsumenttjänstlagens bestämmelser om reklamation.
2.6 Är kunden näringsidkare gäller följande beträffande reklamation. Reklamation avseende fel skall innehålla uppgift om felets art och tidpunkten när felet uppdagades. Har förvaringsuppdraget avslutats får kunden häva avtalet eller fordra skadestånd på grund av ett dröjsmål endast under förutsättning att han senast inom skälig tid efter uppdragets avslutande har underrättat Holmgrens Bil om att han vill åberopa dröjsmålet.
3.1 Holmgrens Bil har panträtt i förvarade däck till säkerhet för alla förvaringsavgifter och andra fordringar mot kunden som härrör från detta avtal. Om däcken förkommer eller förstörs, har Holmgrens Bil panträtt i ersättningsbelopp som betalas ut av försäkringsbolag eller någon annan.
3.2 Är kunden konsument sen med betalning får Holmgrens Bil hålla kvar däcken till dess att Holmgrens Bil fått betalt, eller vid tvist om betalning, till dess att konsumenten ställt godtagbar säkerhet för Holmgrens Bils fordran.
3.3 Är kunden näringsidkare och sen med betalning har Holmgrens Bil rätt att tidigast 30 dagar efter det underrättelse om hävning sänts till kunden realisera förvarade Däck. Endast så mycket av det förvarade godset skall realiseras att kostnaderna för försäljningen och Holmgrens Bils sammanlagda fordringar täcks. Holmgrens Bil skall om möjligt i förväg underrätta kunden om hur godset kommer att realiseras.
3.4 Är kunden konsument och inte har avhämtat däcken innan förvaringstidens utgång gäller beträffande Holmgrens Bils rätt att försälja de förvarade däcken bestämmelserna i lagen om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har avhämtats. (SFS 1985:982)
3.5 Är kunden näringsidkare och har däcken inte avhämtats innan förvaringstidens utgång tillfaller däcken Holmgrens Bil efter
6 månader efter förvaringstidens utgång.
4.1 Inlämnarens personuppgifter behandlas av Holmgrens Bil i en säker datamiljö, med tillämpning av gällande industriella standards och övriga lämpliga säkerhetsmetoder och procedurer.
4.2 kunden kan inte överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal till annan utan Holmgrens Bils skriftliga medgivande.
4.3 Det åligger kunden att tillse att Holmgrens Bil har aktuell adress för kallelse till däckskifte.
4.4 kunden medger att kallelse enligt detta avtal skickas till av inlämnaren till Holmgrens Bil senast angiven adress. Har kallelse skickats till sådan adress skall kunden anses delgiven kallelsen.
4.5 Holmgrens Bil har alltid rätt att utgå ifrån att inlämnaren – om inte annat särskilt anges på incheckningsblanketten i samband med incheckning- är ägare av de förvarade däcken.
Våra anläggningar:
Priset för däckhotell kan variera beroende på anläggning. Hos oss på Holmgrens Bil strävar vi efter att erbjuda högkvalitativ däckförvaring som bidrar till längre däcklivslängd. När du bokar däckhotell online får du direkt ett pris för den valda anläggningen.
Behöver du mer information eller rådgivning, kontakta våra däckexperter på våra olika däckverkstäder.
För ett däckhotell betalar du en fast kostnad per säsong, antingen för vinterförvaring eller sommarförvaring. Betalning sker när du lämnar in hjulen på däckhotellet.
Vi garanterar att dina däck hanteras på bästa möjliga sätt i våra däckhotell. Hjulen förvaras stående i ett säkert och klimatkontrollerat däckhotell. De skyddas från extrem värme och kyla, förvaras mörkt och torrt för att bevara kvaliteten och hållbarheten. Våra däckansvariga mäter mönsterdjupet och informerar dig om däcken är slitna och behöver bytas.
Smidigare än så kan det inte bli - Förvara dem på vårt däckhotell redan idag!
Däckhotell erbjuder en effektiv och praktisk lösning för att förlänga däckens livslängd och säkerställa säkerheten på vägen. Många kunder anser att det är värt investeringen för att undvika besväret med att förvara däck hemma. Dessutom slipper du kalla fingrar och hjulmuttrar som vägrar lossna, och får en bekväm upplevelse medan vi tar hand om ditt fordon.
Du kan läsa om alla våra villkort för däckförvaring här.